Zelfbeeld

Vrijdag heb ik weer een mooie opleiding gevolgd, zelfbeeld. Wat is dat nou je zelfbeeld, en vooral wanneer kan je er last van hebben?

Iedereen heeft wel een bepaald idee over zichzelf. Over het algemeen zijn wij niet zo heel positief over ons zelf. Dit heeft te maken met een oeroud instinct, zogaamd het overlevingsinstinct. Dit betekend dat je altijd op je hoede moet zijn voor gevaar.

Als klein kind (zelfs de laatste maanden in de baarmoeder) leer je hoe je je overlevingsinstincten in mag zetten om aandacht , liefde en voeding te krijgen. Simpelweg ga je anders gewoon dood. Nou heb je dus allerlei overlevingstechnieken die je daarvoor kan gebruiken, huilen, schreeuwen, lachen etc. Dus al heel vroeg leer je onbewust wat voor jou belangrijke overlevingstechnieken zijn.

Later, als je eenmaal volwassen bent, heb je deze ” vaak onbewuste” overlevingsstrategieen niet meer nodig, je hebt er eerder last van. Je gebruikt ze dan om jezelf onterecht te beschermen tegen irreëel gevaar.

Je kent ze vast allemaal wel, dat kan ik niet, ik ben niet goed genoeg, ik ben dom, ik ben te zwaar etc. Dit zorgt ervoor dat je dingen gaat vermijden.

Het zijn er een hele hoop , en ja ik ken ze zelf maar al te goed. Nou is het zo dat deze ideeën niet echt helpen , maar dat ze je eerder in de weg staan. Met behulp van een goed onderzoek en vragenlijst kunnen wel op zoek gaan naar wat jou overlevingsstrategieen zijn, en in hoeverre je ze nog nodig hebt of er juist last van hebt. Met behulp van EMDR kan je deze negatieve gedachten neutraliseren waardoor er echt minder last van hebt! Gelukkig heb ik dit zelf mogen ervaren , en nee , ze zijn echt nog niet allemaal weg, maar ik heb er een stuk minder last van! Iets voor jou om mee aan de slag te gaan, je bent van harte welkom!

www.EMDR-voor-jou.nl

je angsten overwinnen is simpelweg beginnen

Sinds een tijdje ben ik met Irma van der Brink aan het samenwerken om EMDR-voor-jou op te zetten. De bedoeling van onze samenwerking is dat we EMDR toegankelijk maken zonder dat er een per se diagnose is.

Vaak moet je een lang psychologen traject in om voor EMDR in aanmerking te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit voor heel veel zaken niet noodzakelijk is. EMDR is een bewezen effectieve methode om van bijvoorbeeld angsten, eetproblemen, verslavingen of trauma’s af te komen. Daarnaast kan het heel goed helpen om je zelfbeeld te verbeteren/ repareren.

Voor meer informatie neem even een kijkje op onze nieuwe website;

http://emdr-voor-jou.nl

Hondenangst

Sinds vorige week ben ik begonnen met de behandeling van een jongen met hele erge hondenangst. Hij durft nergens te gaan spelen en is zo alert dat hij eigenlijk de hele tijd om zich heen kijkt. Hij heeft geen moment rust.

Vanuit de EMDR ben ik gewend (trauma) angsten te behandelen. Hiernaast heb ik nog een andere methode met muziek gevonden die heel goed helpt bij het overwinnen van je angsten. De eerste behandeling heb ik beloofd om de hond thuis te laten, wat ik natuurlijk heb gedaan. Wel bleef de bench staan. Ik besloot de jongen steeds dichter naar de bench te laten komen met behulp van zijn “happy” muziek. Het werkte! Hij ging met beide handen in de bench, zelfs toen hij zich voorstelde dat er een hond in zat. Hij zei dat hij niet meer bang was en dat ik de hond wel mocht gaan halen.

Ik heb hem beloofd dat we dat de volgende keer gaan doen, eerst even tijd zodat zijn brein zich in kan stellen op de nieuwe situatie. Naast de EMDR-muziek en positieve feedback heb ik gebruik gemaakt van hypnose om zo de overtuiging op diep bewustzijn te veranderen…ik ben heel benieuwd naar de volgende keer, heb er zin in..

Wordt vervolgd…..

Over relaties

Vorige week zijn we een weekje weg geweest naar een natuurhuisje in Drenthe. Echt zalig om midden in de natuur te zitten! Ik merk dat onze relatie zich de laatste periode nog verder verdiept heeft, en dat we allebei voelen dat we nog dichter bij elkaar gekomen zijn. Ik ben me ervan bewust dat deze periode voor heel veel stellen (zeker met jonge kinderen) erg lastig kan zijn.

Als klein kadootje aan ons had ik me ingeschreven voor een webinar van mijn grote favoriet, Esther Perel. Het webinar ging over opnieuw verbinden. Hoe gaan we met elkaar om in deze 1,5 meter maatschappij? Hoe kunnen we toch met elkaar blijven verbinden? Ik merk dat ik online therapie geven ontzettend vermoeiend vind. Natuurlij voor de kwetsbare mensen een uitkomst, en het resultaat valt me eerlijk gezegd ook niet tegen. We hebben nu een plexiglas scherm opgehangen in mijn praktijk zodat ik toch mensen veilig life kan zien. Ik merk dat dat stukje contact toch prettiger werkt!

Een paar tips van Esther Perel. Als het niet mogelijk is om fysiek contact te maken zorg dan dat je mensen facetimned/ zoomed? op tijden dat je bezig bent met bijvoorbeeld koken ofzo, dat is veel minder inspannend dan er “echt” voor gaan zitten. Organiseer verassingen voor elkaar! Het hoeft niks groots te zijn maar bijvoorbeeld; dek de tafel in stijl, stuur iemand een mooi boek, of andere verassingen

Het is erg belangrijk dat je ook andere mensen naast je partner blijft ontmoeten ! Hoewel het verleidelijk is alles in je relatie te zoeken adviseert zij om ook vooral contacten te blijven onderhouden met mensen buiten je veilige thuiskringetje. Ik probeer zelf 4/5 keer per week een 1,5 meter afstand walk te organiseren met bekenden. Verder zwaai ik iedere dag naar mensen die alleen zijn als ik mijn hond uitlaat. Het zijn maar kleine dingen, maar het zorgt er wel voor dat je met elkaar verbonden blijft!

Van Ether Perel luister ik altijd naar de podcast:

Blijf gezond, Liefs, Nicole